lostinnyc.blogg.se

Vår resa till New York 25 sep-4 okt 2012

TACK!

Kategori: Resa Island-NYC

Tack fina Annika och Kalle Hagström, som gjorde vår vecka så underbar i New York!

Lotus Travel - Resebyrå
Tack András Robel på Lotus Travel som ordnade såna bra flygbiljetter genom Island Airline.
Bra flygtider och perfekt service. Att mellanlanda på Island för en natt är något jag kan rekommendera.
Helt underbart att få ett dygn på Blue Lagoon. Tidsskillnaden blev oxå så mycket lättare när vi kom till New York. Endast 4 timmar tidsskillnad.

Vi återkommer om nya resmål :)

NYC-ISLAND-ARL 4 oktober 2012

Kategori: Resa Island-NYC

Vill bara nämna att resan hem gick bra.

JFK flygplats
Vår taxi kom punktlig. Men det vara såna köer ut till JFK flygplats. Tog 1.15 tim. Men vi hade räknat med lite köer och vi hade gott om tid. Taxin kostade 68 dollar. Han fick inte så mycket dricks denna gång. Sorry!

Checkade in på nolltid. Inga köer. Helt perfekt. Även snabbt igenom Securitas. Så det blev ca 2 tim väntan. Men tiden gick fort, konstigt nog. Köpte lite på taxfree, och köpte med oss lite tilltugg innan vi gick ombord. För numer får man ingen mat serverad - gratis. Utan man får handla allt. Jo, soft drinks ingår och även kaffe och the. Alltid nåt. Men vi var så trötta och sov faktiskt under nästan hela resan till Island.

Island
Landade 06.00 med 4 timmar tidsskillnad. Intog en frukost och passade på att shoppa lite till på Taxfree.
Billigt med isländskt godis. Älskar deras choklad med lakrits i. Mums! Annars var taxfree något billigare på JFK.

Mot Arlanda
Väntade in 1.45 utan problem. Flög sen direkt till Arlanda. Ja, då blev det ytterligare 2 timmar tidsskillnad.
Och ca 16 grader skillnad :)

Hem till verkligheten, där det har hänt en hel del saker, som påverkade resan på slutet för min del, tyvärr.
Men efter denna resa känner jag mig stark och mår jättebra. Nu är jag redo för nya uppdrag.

Tack Anki, för en sån mysig vecka tillsammans med dig och med dina nära och kära

/Gunilla

Nu åker vi hem

Kategori: Resa Island-NYC

Snart kommer vår Limo som vi förbeställt till JFK. Mot Island 5,5 tim för att sen flyga vidare hem till ARL.

Blev inte så mycket shopping denna gång. Vi fick ha med oss 2x23 kg per person plus 10 kg handbagage. Visade sig sen att vi hade 40 kg tillsammans när vi checkade in!! Men det blir säkert fler resor till NYC :)

Som sagt, nu lämnar vi 15 Abingdon Sq, New York.
Vi har haft en fantastisk vecka i NYC, tack vara Annika och Kalle som gjorde vår vecka så bra.
Tusen TACK för allt!!

Fina Annika och Kalle!

Frukost på La Bonbonniere

Kategori: Resa Island-NYC

Så heter stället där vi åt frukost.

Blev en banan-Pancakes.

Smakade riktigt gott med lite sirap på. Anki tog en vanlig Pancakes med knaprig bacon.

Chelsea Market
Sen hittade vi fram till Chelsea Market. Ett gammalt slakteri-område som är omgjort till butiker o matställen. Jätte häftigt!

Shit, vilken pumpa!

High Line
Vi fortsatte strosa på High Line. Ett område där man kan sitta och njuta eller bara strosa över.

Har alltså gått en tågbana förr i tiden där till slakteri-området. Dom har bevarat gammal räls som byggts in med blomsteranläggning och parksoffor utmed gångbron. Jätte fint.

Golf
Kunde därifrån se mot Hudson River en anläggning för golf.

Har bara sett på TV hur man står högt upp och svingar ut mot Hudson River. Jag skulle få svindel.

P-hus
Hur sjutton parkerar man här? Eller hur får man ner bilen? Måste man vänta tills alla andra under sig hämtar sin bil först, eller??

Lunchtajm hemma
Vi köpte sen med oss hem en Club Crab Sandwich.

Såg berg av Lobster i butiken. Verkar vara säsong nu. Inte så dyrt heller. För många satt och åt hela lobsters som lunch i butiken. Blevväldigt frestad.

Fanns självklart andra läckerheter i denna butik.

Men vår smörgås smakade supergott med öl från Island som vi hade tagit med oss hit.
Men det var så jäkla varmt ute. Alldeles svettig blev man, trots en kort sträcka! Det smakade supergott med en kall öl och vi satte på air-condation.

Inväntar vår tid för att resa hem. Taxin kommer 16.45. Kanske man tar en sväng till.
Jo, det gör vi!

Hemresa

Kategori: Resa Island-NYC

Nu har vi tagit farväl av Annika och Kalle.
Tusen TACK för allt!
Har varit en fantastisk vecka. Har fått uppleva så himla mycket. Mycket intryck, intensiva men också långa, lugna sköna dagar. Jag tycker vi har hittat ställen bra som vi blivit rekommenderade. Ätit på superfina och mysiga ställen. Ja, vilken vecka.

Nu har vi packat klart och ska ut och äta frukost för första gången. Finns ett ställe som många kändisar går till. Ser inte ut å vara nåt speciellt. Det är väl därför kanske. Ska inta Pancakes och sitta ute i värmen. Mulet idag men skönt.

Sista Sighseeing-dagen

Kategori: Resa Island-NYC

Sista sighseeing-dagen idag. Planerar att aka upp till Central Park igen for att se lite av den ostra sidan.
Sen promenera ner mot Times Square. Inget man gor pa en timme precis. Det ar manga block man ska igenom. Men vi har ingen tid att passa. Bara skont att strosa omkring. Kanske man hittar nat pa vagen :)

Sen ska vi mota upp Annika o Kalle efter jobbet. Dom slutar runt 6-7-tiden. Langa arbetspass har dom, stackarna.

Boathouse
Det regnade sa, att vi tog Subway direkt till 77:e gatan pa ostra sidan.
Gick direkt in till Central Park och mot Boathouse. Dar gick vi in och njot av utsikten. Vi fick ett bord tillsammans med ett amerikanskt par. Dom var sa trevliga och gav oss en massa tips. Vi kopte en ol och intog den utan problem.

Alla verkar gå omkring med läsplattor eller iPhone. Man är genast uppdaterad med t ex GPS, närmaste vägen, öppettider m m.

Anki njuter av ölen. In i dimman. Nej, ut till regnet.

Metropolitan Museum
Vi bestamde oss for att besoka Metropolitan. Vi fick tips av paret, om att istallet for att kopa en intradesbiljett for 25 dollar sa skulle man donera med 5 dollar. Lat ju alldeles for bra. Och det funkade!!

Glasses-lost-in-NYC

Men forst maste jag beratta om mina glasogon jag tappade bort. Anki tog ett kort pa mig innan vi kom fram till Metropolitan. Har kan man se glasogonen hanger sa fint pa trojan. Nar vi kom fram sa skulle man visa upp ryggan. Troligen tappade jag mina glasogon da. Men det visste jag inte da. Utan det var nar vi skulle donera intradet som jag upptackte det hela.

Det var javligt jobbigt att inte ha nagra glasogon nar man gar pa ett museum, kan jag saga. Sag inte ett javla skit pa nara hall. Suck!! Men vi gick runt dar under ca 2 timmar. Jag borjade fa huvudverk och ont i huvet for att jag fick anstranga ogonen sa.

Nar vi var nojda med besoket som var helt otroligt att se, sa gick jag till Informations-disken och fragade om nagon lamnat in nagra glasogon. Ja, det gjorde aven Anki. Sa det var 2 personal som letade fram glasogon at mig. 2 par glasogon som var helt fel forst. Nar jag sen fick ett par glasogon till sa blev jag tveksam. Satt ju riktigt bra pa mig. Men var osaker. Jag sag ju inget och kunde inte saga om det var mina glasogon. Sa jag tog upp kameran och kollade mot denna bild som jag kom pa att jag hade glasogonen synliga. Och vi zoomade in och jamforde med dom jag hade. Men nej, tyvarr. Det var nog inte mina. Men sa bad jag om att fa titta en gang till for jag kom pa att jag har en liten repa pa ena glaset. Och da kunde vi kanna att det fanns en repa dar. Gissa om jag blev glad?

Fick alltsa tillbaka mina glasogon - igen!! (Har namligen rakat kastat dom en gang tidigare da vi skulle kasta lite sopsackar, nar vi flyttade ut fran huset. Hittade glasogonen bland brannbart skrap pa en sopstation - Helt fantastisk story det oxa)

Återigen till Metropolitan
Man fick inte fota nåt dar inne. Men här fick man ta ett foto.

Och även här. Spegelbild på oss båda.

Utanfor Metropolitan i regn.

Har rakade vi fa narvara vid en vigsel vid Cherry Hill i Central Park

Sen gick vi till Strawberry Fields
Memorial to John Lennon

Regn, regn, regn med paraply pa tva personer. Ganska sa blot blev man. Men vi gick in pa shoppingstallet vid Columbus Circle. Hittade en koksbutik Williams-Sonoma. Helt fantastisk butik. Ja, allt ar sa himla stort hela tiden. Fick provsmaka Spiced Pecan Pumpkin som dom stod och bakade i butiken. Som en stor köks-ö.

Avslutade var runda for idag pa Times Square.

Motte upp Annika o Kalle pa en Grekisk restaurang
Unkle Nick's pa W50 9Av
Supergod mat!

Tog en taxi hem. Blev som vanligt en sen kvall.
I morgon ska vi packa. Vi har checkat in via internet. Bestallt en taxi - en Limosin som kommer och hamtar oss kl 4.45 pa em. Flyget gar 8.40 pa kvallen. Sa vi tanker ta en frukost pa stan. Strosa lite mer runt West Village. Kanske man ser nagon kandis igen.

Natti

Första oktober

Kategori: Resa Island-NYC

Strååååålande väder. Kommer bli en varm dag idag.
Planerar att ta subway ut mot Brooklyn och gå över bron. Sen strosar vi omkring bara. Sätter oss på någon uteservering och tar väl en kall öl.

Har fått små tips av både Annika & Kalle, men även från Lollo o Steven. Perfekt.

Brooklyn Bridge
Vi borjade med att ga over bron.

Andra gangen vi hamnar mitt i filminspelning. Hander alltid nat pa stan. Lite kul!

Seaport
Efter att ha gatt over bron, gick vi ner till hamnen. Sa himla lackert stalle. Mycket uteserveringar och butiker. Man kunde strosa lange har. Men sjalvklart blev vi torstiga efter ett tag, sa vi var tvugna att satta oss och ta en kall ol.

Ahh, va gott!! Med lite mozzarella-sticks. I den skona varmen. Ja, helt ljuvligt!

Mot One World Center
Vi ville soka upp Century 21 (C21) som ligger i narheten av One World Center. Ett typ Out-let stalle. Helt galet stort och rorigt. Man gar runt och kollar och sa har det gatt en timme utan problem. Mycket folk och rorigt som sagt. Tur att man hade tagit en ol innan. Man lullar bara omkring - orkar inte shoppa. Vilken tur va?

Sa vi strosade vidare hemat. Alla vill kolla byggnaden som byggs, One World Center. Och jag far aldrig nog av att fota byggnaden fran alla olika hall pa stan. Nar jag var har for 2 ar sen ganska exakt med Roffe, sa hade dom bara borjat med grunden. Helt otroligt vad kom kan.

Söndag 30 sep

Kategori: Resa Island-NYC

Kalle gick upp kl 6 för att spela golf. Annika åkte iväg till jobbet kl 8. Vi somnade om lite gott. Vilket tempo dom har. Att dom orkar!

Gick ut för att köpa lattemjölk runt hörnan. Underbart väder idag. Det är så himla mysigt här. Dom har liksom en liten park mitt emot. Där sitter gubbar och filosoferar.  Blev lång frukost och lite bloggning. Kul!

Väntar in Kalle för att sen dra vidare upp mot Annikas jobb. För att sen åka upp mot Harlem där Kalles syster med familj bor. Ska bli trevligt.

Central Park

Vi tog subway upp till 86:e gatan och promenerade upp i Central Park till ca 106:e gatan. Dar motte vi upp Kalles syster Lollo, Steven och lilla Vera vid en lekpark. Jätte gullig på snart 1 1/2 år.

Men vi tog nagra pauser forst och njot av allt som hande i parken.

Harlem
Gick sen hem till Lollo och Steven som bor pa 126 gatan i Harlem.

Har bor dom! En jattefin lagenhet.
Subway perrong i bakgrunden.

Vi blev bjudna på middag. Super gott och trevligt. Blev sen kväll och alla var trötta, efter denna fantastiska långa dag.

Tog taxi hem för $26. Det är så smidigt att betala taxi här med kort. Sitter TV-monitor där bak, som man trycker på en pekskärm på beloppet och vilken taxa. Normalt med 20%. Går på nolltid.

Helg i NYC

Kategori: Resa Island-NYC

Vi tog en gemensam frukost tillsammans på lördagsmorgonen. Sen hade vi en heldag på stan till sen kväll.

Annika o Kalle stötte på flera vänner när vi promenerade. Festligt! Vädret var perfekt, skön värme o mulet. Vi lyckades shoppade en hel del.

Apple Store på West Village. Älskar att gå in där. Köpte en iPad till Maya (Roffes barnbarn) som sparat ihop allt själv. Bra gjort Maya! Snart kommer jag hem med en vit iPad:)

Vi gick hem med alla Apple-Store-prylar. Ville inte släpa runt påsen på stan liksom. Nära hem oxå.

Här en person som satt och målade hus.

Vad tror ni denna dörr leder till?
Jo, en Speak-Easy bar. Typ en hemlig bar nere i källaren som då Kalle kände till. Man var tvungen å visa leg!!!
Verkligen speciellt ställe. Häftigt! Vi tog en drink där, för att vänta in tiden för ett bord vi stod på kö. Kalle fick sen ett SMS om att det fanns ett bort ledigt. Smidigt! Där åt vi "ko-rumpa" fast det var gris-rumpa. Så himla gott! Vilken mysig kväll !

Yougurt-bar!

Typiskt Soho-byggnad med grå färg o stora fönster.

Gulligt ställe där vi fikade. Små bord på övre plan som man kunde titta ner och se när han gjorde Pancakes bl a.

Här har vi Annika och Anki.

Och här har vi Kalle som sitter och leker med sin nya iPhone 5.

Cool kille, Kalle, som hela tiden var uppkopplad med bl a Ryder Cup 2012. Extra roligt när Europa vann mot USA efter en dramatiskt avslutning. Gäller alltså golf.

Vatten till törstiga hunda för stora och små.

Brooklyn

Vi tog subway till Williamsburg ute på Brooklyn. Otrolig skillnad mellan Broadways gator och här. Galet mycket folk ute på stan en lördag. Men konstigt nog så krockar man aldrig med folk.

Här var det lite mera lugnare tempo och jätte charmigt. Lite mer hipt. Mysiga ställen med småbutiker. Barer och restauranger överallt. Denna gång åt vi på en Thai-restaurang. Klart mycket billigare oxå.

Fredag 28 sep

Kategori: Resa Island-NYC

Idag regnar det. Annika o Kalle jobbar. Vi ska försöka ge oss på shoppingrunda.
Vi gick till 5 AV och gick upp mot 16-22 gatan. Lyckades shoppa lite. Kom lite regnskurar.

Vi gick upp till Flat Iron - en häftig byggnad.

Vi tänkte passa på då att gå och köpa lite lunch på Eataly och sätta oss i Madison Square Park och njuta av miljön. Men det var så gigantiskt stort där inne. Vi gick runt och kollade på alla olika diskar av delikatesser. Man kunde beställa in färsk nygjord pasta, ta nåt gott att äta, vinprovning, nybakat bröd, ostar. Asså det var helt galet att se allt detta. Detta ställe måste man bara besöka om man kommer till NYC.

Helt plötsligt blev det filminspelning. Blev mycket folk då, så vi gick iväg. Det tog över en timme att bestämma vad vi skulle handla till vår lunch i parken. Det blev tillslut prouciotto, bröd, gruyere-ost och en kall öl.

Tyvärr kom det en regnskur precis då, så vi satte oss vid en staty för att få lite regnskydd. Jag lyckades öppna ölen med att slå bort kapsylen mot en trappa.

Lite konstig bild. Taget från min iPhone. Men må tro det smakade gott! Men vi fick veta sen av Annika att det är förbjudet att inta alkohol i parker. Kunde ha blivit en väldig dyr lunch :)

Fler som var sugna på en bit mat.

Lummigt och grönt på West Village. Hörde att en lägenhet kan kosta över 100 miljoner SKR i detta område. Man hyr en liten lägenhet för ca 33.000 SKR i månaden.

Även fina blommor. För trots lite regnskurar så är det ju varmt och skönt.

Frukost en lördag

Kategori: Resa Island-NYC

Idag är det lördag. Då är det marknad precis utanför där vi bor. Man kan gå ut i pyjamas om man vill och handla bröd, grönsaker, juicer m m. Så himla mysigt. Det är väl endast då man gör sin egen frukost hemma. Annars köper man med sig frukost till jobbet.

En gullig liten kille som väntar på sin mamma som inhandlar grönsaker.

Grattis Nils

Kategori: Resa Island-NYC

Som fyller 2 år idag. Hoppas du får öppna mycket paket idag! Vi ses på fredag:)
Puss o Kram / momo

Threading

Kategori: Resa Island-NYC

Anki drog in mig på ett ställe där man gjorde Threading för $7.
Ok, tänkte jag. Tog 15 sek på ögonbrynen. Sen frågade hon om hon skulle ta mustaschen:)
Jag sa JA till det. Åh shit, va ont det gjorde. Tårarna bara rann!
Och 15 sekunder till kostade mig $12!!
Vilken timpenning! Men fin blev man.

Det roliga var att dom lurade på Anki samma sak. När hon var klar med sina ögonbryn lockade dom till henne ner i stolen igen och gjorde mustaschen. Inte Gratis som Anki trodde.
Må tro hon ångrade sig. Att bli lurad så där!

Nu ska vi ut på stan. Runt Broadway vid 18-22 gatan. Regnar nu tyvärr.

Torsdag 26 sep

Kategori: Resa Island-NYC

Har bor vi! Abingdon Sq pa West Village. Skriver nu pa en PC med engelsk tangentbord. Har nu aven lagt upp lite bilder fran Blue Lagoon.

Vi tog en lang och skon frukost. Valdigt varm men jattefin lagenhet. Otroligt fint vader, sa vi bestamde oss for att ga utmed Hudson River och ner till sodra Manhattan.

Har ser vi ett gang ungdomar som malar fram utsikten av New Jersey.

Det blev sa himla varmt att vi var tvungna att stanna till vid nat stalle och inta en ol. Har far man inget glas, sa det ar bara till a halsa. Supergott.

Har ser man One World Trade Center - man bygger en vaning pa 10 dagar. En oktogon, 8-kantig byggnad. Otroligt haftig byggnad.

Har ser man byggnaden fran ett annat hall. Vi tog en gratis-tur med Staten Island Ferry. Tog 25 min till Staten Island. Sen fick man ga av och byta farja tillbaka. Blev lite jobbigt med alla manniskor, men det var ju gratis:)

Vi promenderade 6 timmar idag, sa det kandes i fotterna. Vi gick forbi ett kant stalle som saljer Cup Cakes - Magnolia Bakery. Det fick sitt genomslag i tv-serien Sex and the City.

Kan bli langa langa koer pa helgerna, men vi hade tur och kunde bade provsmaka och kopa hem banankaka.

Fanns aven andra roliga kakor och bakelser.

Vi fortsatte hem utmed Broadways alla butiker, men vi orkade inte shoppa nagot denna gang. Bara rekade laget.

Kom hem nastan samtidigt som Kalle kom fran sitt jobb. Sa det blev att vi gick ut direkt till en Italiensk kvarterskrog och at lasagne och pasta. En mysig liten krog dar vi kunde sitta ute i varmen. Helt fantastiskt.

Nu sitter vi alla tre och vantar in Annika som kommer fr San Francisco. Tyvarr har hon blivit minst 2 timmar forsenad. Trisst. Kanns som det kan bli sent ikvall igen. Klockan ar redan 23.20. Men det ska bli sa himla kul a fa traffa henne.

Lite fakta om Blue Lagoon

Kategori: Resa Island-NYC

Det varma vattnet är rikt på mineraler som kiseldioxid och svavel.

Vattnet innehåller över 200 olika mikroorganismer, vilket gör att det blir turkistblått. Lite mjölkigt liksom. Men det är väl för att det finns en speciell lera på botten som sägs vara nyttig att ha som ansiktskräm. Den ska man smörja in i ansiktet och sedan vänta tills den stelat. Då ska man skala av den. Forskare har kommit fram till att det finns speciella alger i vattnet som motverkar hudens åldrande. Passar ju oss bra för oss båda ju:) . (Jämngamla som vi är. Anki är en dag äldre!)

Vattentemperaturen är ca 40 gr. Inga problem att ligga i over tre timmar.